Marta Smith: „Straciłam firmę i trzy lata pracy. Ale każdy kryzys to szansa”

Marta Smith: „Straciłam firmę i trzy lata pracy. Ale każdy kryzys to szansa”

Funt brytyjski (fot. frizio/Fotolia)
Ten kryzys dotknął mnie bardzo osobiście. W wyniku pandemii straciłam firmę hotelową w Wielkiej Brytanii, w którą zainwestowałam nie tylko swoje i pożyczone pieniądze, ale i trzy lata intensywnej pracy – pisze Marta Smith, która w duecie „Dwie Marty - Kobieca Strona Inwestowania” prowadzi biznes szkoleniowy online dla inwestorów w branży nieruchomości i przedsiębiorców.

W języku polskim słowo kryzys nacechowane jest pejoratywnie. Kojarzy nam się z głębokim PRL-em i czasami, gdy na sklepowych półkach był tylko ocet. Kiedy słyszymy, że idzie kryzys, mamy tendencje do paniki, a strach jest bardzo złym doradcą, również w biznesie.

Co ciekawe, chiński odpowiednik polskiego słowa „kryzys” ma zupełnie inny wydźwięk. To słowo złożone jest z dwóch komponentów: pierwszy oznacza „niebezpieczny”, a drugi „punkt zwrotny”. Punkt zwrotny to nic innego niż po prostu zmiana. A zmiana jest przeciwieństwem tego, co jako ludzie z natury wybieramy i do czego dążymy, czyli stabilizacji.

Rola przedsiębiorcy to iść wbrew tym naturalnym instynktom. Nie uciekać od zmiany i problemów, ale biec ku nim. W końcu biznes to rozwiązywanie problemów klientów. Stabilizacja w biznesie w dłuższej perspektywie czasowej po prostu nie jest dobra. Firmy, które przestają podążać za rynkiem i klientem, kostnieją w starych paradygmatach i zostają w tyle. Co jakiś czas mamy do czynienia z upadkiem znanego giganta, który nie zaadoptował się do nowych reguł na rynku i „wypadł z gry”. Na przykład największa na świecie sieć wypożyczalni video Blockbuster upadła, bo kurczowo trzymała się stacjonarnych placówek, ignorując konkurencyjny model biznesowy Neflixa. Podobnie jak sieć sklepów z zabawkami „Toys R Us”, która zbyt długo opierała się sprzedaży online, a w rezultacie w 2017 ogłosiła bankructwo.

Artykuł został opublikowany w 26/2020 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.