Trend na ekologię jest powierzchowny. Większość w „byciu eko” dostrzega głównie korzyści dla portfela

Trend na ekologię jest powierzchowny. Większość w „byciu eko” dostrzega głównie korzyści dla portfela

Dodano: 
Wiedza na temat ekologii i stanu zagrożenia klimatycznego zdaje się pobieżna
Wiedza na temat ekologii i stanu zagrożenia klimatycznego zdaje się pobieżnaŹródło:Pixabay
Jaki jest stosunek młodych Polaków do zmian klimatycznych? Widoczny trend na ekologię jest powierzchowny. Wiedza na temat ekologii i stanu zagrożenia klimatycznego zdaje się pobieżna i fragmentaryczna. Większość badanych nie potrafiła wskazać kluczowych problemów mających wpływ na globalne ocieplenie.
Badanie „Młodzi Polacy wobec zmian klimatycznych. Świadomość, emocje i praktyki” kierowane przez dr Dominikę Blachnicką-Ciacek z Uniwersytetu SWPS obejmowało 6 zogniskowanych wywiadów grupowych przeprowadzonych w Warszawie, Katowicach i w Kielcach. W ramach badania przeprowadzono również 12 wywiadów indywidualnych zrealizowanych z aktywistami podejmującymi działania na rzecz klimatu w różnych skalach.

Ekologia to temat coraz częściej obecny nie tylko w mediach czy serwisach społecznościowych, ale także w codziennych rozmowach młodych Polaków. Coraz bardziej widoczna jest moda na ekologiczne jedzenie czy kosmetyki, kupowanie używanych rzeczy, uprawę roślin, zakładanie uli na dachach budynków czy współużywanie produktów. Zdecydowana większość badanych w „byciu eko” dostrzega przede wszystkim korzyści dla własnego portfela, zdrowia i wyglądu. Troska o ochronę środowiska znajduje się na dalszym miejscu. Nie brakuje również głosów, że moda na ekologię to przede wszystkim „greenwashing” i część strategii marketingowych dużych korporacji.

Widoczny trend na ekologię jest jednocześnie powierzchowny. Wiedza na temat ekologii i stanu zagrożenia klimatycznego zdaje się pobieżna i fragmentaryczna. Większość badanych nie potrafiła wskazać kluczowych problemów mających wpływ na globalne ocieplenie.

Smog jako katalizator zainteresowania

Młodzi ludzie są zgodni, że rozpowszechnienie w mediach informacji na temat smogu oraz popularyzacja aplikacji do mierzenia zanieczyszczenia powietrza sprawiły, że bardziej zaczęli zwracać uwagę na stan powietrza. Choć mieli świadomość negatywnego wpływu smogu na zdrowie, często uznawali go za nieodłączny element życia i to nie powstrzymywało ich przed wyjściem z domu.

Większość badanych uznała problem śmieci i plastiku za główne problemy środowiskowe w Polsce. Młodzi narzekają na brak śmietników w przestrzeni publicznej oraz rozpowszechnienie plastikowych worków na zakupy. Smog, emisje dwutlenku węgla czy zanik bioróżnorodności wskazywane były zdecydowanie rzadziej.

Źródło: Wprost