Bywa w 300 restauracjach rocznie, nocuje w najdroższych hotelach. Kim jest ambasadorka luksusu?

Bywa w 300 restauracjach rocznie, nocuje w najdroższych hotelach. Kim jest ambasadorka luksusu?

Justyna Adamczyk prowadzi program „Ambasady luksusu”
Justyna Adamczyk prowadzi program „Ambasady luksusu”
Czym jest luksus? – Proszę sobie wyobrazić maleńką wysepkę na Malediwach, z jednym z najbardziej luksusowych hoteli na świecie. Na tym niewielkim terenie nie tylko pieczołowicie segreguje się odpady, ale świetnie funkcjonuje ich przetwórstwo. Jest mini huta szkła, która ze wszystkich potłuczonych naczyń robi przepiękne karafki. W butiku sprzedają stroje kąpielowe, wykonane w 80 proc. z poddanego recyklingowi plastiku wyłowionego z oceanu – mówi Justyna Adamczyk, redaktor naczelna polskiej edycji jednego z najważniejszych przewodników kulinarnych na świecie „Gault&Millau” i prowadząca „Ambasady luksusu” w TVN Style.

Ci, którzy poszukują kulinarnych wrażeń, to „foodies”. A czy ludzi, którzy podróżują w poszukiwaniu luksusowych miejsc jakoś specjalnie się nazywa?

Nazwałabym ich smakoszami życia.

Wyczytałam, że jest pani ambasadorką szampana.

To prawda. Mam możliwość prezentowania tego szlachetnego trunku, nadal tak naprawdę mało znanego Polakom. Ale jestem też jurorką najważniejszych rankingów kulinarnych na świecie. Bywam w najbardziej luksusowych hotelach świata, poznaję najciekawsze koncepty kulinarne. Przed pandemią odwiedzałam rocznie ponad 300 restauracji, z czego tylko niespełna połowę w Polsce.

Jak znaleźć taką pracę?

Przez większość mojego życia zawodowego zajmowałam się doradztwem strategicznym i personalnym dla dużych korporacji. Moją bardzo poważną pasją, która zabierała mi większość czasu, dochodów i energii, były podróże kulinarne, poznawanie szefów, ich stylów gotowania, producentów jedzenia. Zakładałam jako jeden z członków-założycieli, Stowarzyszenie Slow Food w Warszawie, organizowałam wiele wydarzeń kulinarnych, m.in. przed kilkoma laty współorganizowałam z Modestem Amaro „Cook It Raw”, imprezę, w ramach której na Suwalszczyznę ściągnęliśmy najlepszych szefów kuchni i dziennikarzy kulinarnych z całego świata.

I wtedy zadzwonił telefon…

Prezes przewodnika po najlepszych restauracjach, Gault&Millau, drugiego pod względem ważności na świecie powiedział, że Polska coraz częściej pojawia się na stole w różnych dyskusjach, a jak się pojawia, to zawsze wtedy pada moje nazwisko. I spytał, czy nie chciałabym wprowadzić tzw. żółtego przewodnika do Polski. Uznałam, że to moment na profesjonalizację mojej pasji. Zostałam redaktor naczelną, co jeszcze zintensyfikowało moje podróże.

A dziś w TVN pokazuje pani ludziom luksus, na który najpewniej ich nie stać.

Do telewizji trafiłam trochę przez przypadek. Marcin Prokop, który prowadził doroczne gale przewodnika Gault&Millau w czasie jednego z naszych spotkań stwierdził, że o swojej pasji powinnam opowiadać w telewizji. Tak zostałam poproszona o wybranie i pokazanie w programie najbardziej niezwykłych, soczystych, wyrazistych, zapierających dech w piersiach miejsc na świecie prezentujących różne odmiany luksusu w najwyższej formie.

Artykuł został opublikowany w 34/2020 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.