Założyciel ruchu Slow: Lęk przed starością zabierał mi radość życia

Założyciel ruchu Slow: Lęk przed starością zabierał mi radość życia

Carl Honoré autor bestsellerowej książki „Siła wieku. Szczęśliwe życie w epoce długowieczności”
Carl Honoré autor bestsellerowej książki „Siła wieku. Szczęśliwe życie w epoce długowieczności”
80 proc. aktywnych seksualnie mężczyzn w wieku od 50 do 90 lat jest zadowolonych ze swojego życia erotycznego. W przypadku kobiet odsetek ten jest jeszcze wyższy. Okazuje się, że serce nie ma zmarszczek – mówi Carl Honoré autor bestsellerowej książki „Siła wieku. Szczęśliwe życie w epoce długowieczności”.

Łukasz Knap: Czuje się pan stary?

Carl Honoré: Już nie. Podczas pracy nad książką stałem się bardzo wyczulony na język, którego używam do opisywania wieku. Swojego również. Słowa kształtują nasze wyobrażenia o rzeczywistości, one z kolei wpływają na postawy. Jeśli rozumiemy „stary” jako synonim „zdziadziałego”, „ramolowatego”, „nienadającego się do użycia”, zaklinamy rzeczywistość. Dlatego przestałem używać tego wyrazu.

Język angielski jest do tego słowa bardzo przywiązany. Gdy ktoś mówi, ile ma lat, mówi jak bardzo jest „stary”.

To prawda, trudno od tego uciec. Ale trzeba pamiętać, że określenia „młody” czy „stary” to puste pojęcia, które mają retoryczną siłę.

Artykuł został opublikowany w 16/2020 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 1
  • To chyba raczej penis nie ma zmarszczek... Kolejny tuman, któremu wydaje się, że ludzie żyjący dłużej są dłużej "młodzi". Ludzkość wydłużyła starość, a nie młodość. Starzejemy się tak samo jak 100 czy 200 lat temu, długość etapów hormonalnych nie zmieniła się w jakiś cudowny sposób. Jedyna różnica polega na tym, że umiera mniejszy odsetek dzieci i że tkwimy w starości nie 5 lat, a 25. Cała reszta pozostała bez zmian. Po 60-tce faceci nie potrzebują partnerek, tylko pielęgniarki.

    Cóż za żenujący przykład nieudolnego marketingu.

    //